16 November 2016

PAVLOVA



Pavlova memang sedap.
Resipi nya dapat dari anak sedara dan search kat internet jugak.

First time buat menjadi. Tak la susah. Senang je. 
Antara malas dengan rajin je nak buat ni.


Nak buat Meringue :-

4 Biji telur ( Putih sahaja)3/4 gula kastor
1 sudu besar tepung jagung
1sudu teh cuka
1 sudu teh esen vanila

Cara :- Pukul putih telur dengan kelajuan maksima hingga gebu
Masukkan gula sedikit-sedikit dan terus pukul hingga kental.Masukkan tepung jagung, esen vanila dan cuka dlm bekas kecilKacau rata hingga semua bahan larutMasukkan dalam adunan telur tadi dan gaul rata dengan spatula.
Letakkan atas pavlova tadi

Alas dengan baking paper, letakkan meringue atas baking paper
Panaskan oven dengan kepanasan 120 C.
Ambil masa 1jam ke 1jam 15 minit( tengok oven masing-masing)


Topping :-
1/2 cawan whipping cream


Cara :-Whipping Cream di pukul dgn kelajuan maksima hingga kental


Hiasan :-*Pilih buah masam-masam(sebab meringue dah manis)
Buah strawberry
kiwi
blueberry

 Cara :- Hiaskan dengan buah-buahan segar
nak lagi sedap masuk dalam peti sejuk. Lepas tu bolehlah makan

Dalam rasa macam marshmallow. Luar rasa crunchy. Manis, masam, sejuk. 

SEDAP

SAYA SUKA. Saya boleh habiskan.









No comments:

U KLIK ME, I KLIK U